INDUSTRI OCH ENERGI

Undvik driftstopp med Internet of Things och prediktivt underhåll

Pågens bageri i Göteborg bakar sina populära gifflar på kvällarna. Morgonen därpå levereras de till butiker i Sverige, men även andra länder. Tillverkningen sker vid flera stationer och mellan två av dem går ett transportband. Detta har visat sig vara ett känsligt moment eftersom de mekaniska rullager som ingår i transportören slits och behöver bytas ut med vissa intervall för att undvika stopp i produktionen. Problemet är att det är svårt att förutse vilken tidpunkt som är optimal för dessa byten.

Sensorer mäter vibrationer

I ett spännande projekt samarbetar nu Pågen och Sigma för att med hjälp av sensorer mäta vibrationerna i transportbandets rullager, eftersom vibrationerna ökar när ett haveri närmar sig. Frågan är bara hur långt innan detta sker? Och hur stora är vibrationerna strax innan driftstoppet är ett faktum?

Viktig analysfas

”Nu när alla fakta finns på bordet är det viktigt att analysera dem rätt och hitta den kritiska punkten när systemet ska larma till vårt underhållssystem Maximo. Då kan rullagren bytas vid en tidpunkt så det inte stör produktionen. Vi har stora förväntningar på det här projektet. Och vi ser oändliga möjligheter i framtiden om det går att förutse och därmed undvika andra störningar i verksamheten”, säger Peter Calen, ledare för projekt och underhåll på Pågen.

Processens steg

  • Steg 1 – mäta vibrationerna och samla in data.
  • Steg 2 – analysera mätdata för att identifiera när den kritiska punkten infinner sig.
  • Steg 3 – programmera vibrationsgivarna att larma vid rätt tidpunkt.
  • Steg 4 – agera på larmet och byta ut rullagren på förmiddagen så det inte stör produktionen.

Mycket att vinna

Ett oplanerat driftstopp kostar stora pengar i produktionsbortfall och minskade intäkter. Att kunna planera in underhållet betyder därför mycket för Pågen. Genom att byta rullagren vid en planerad tidpunkt undviker man dyra driftstopp och gifflarna kan distribueras till butikerna som planerat.

Pågen är ett familjeföretag grundat 1878, men man håller sig väl framme när det gäller ny teknik. Företaget är idag Sveriges största bageri med en omsättning på 2,7 miljarder kronor och ca 1 400 medarbetare.

Vi berättar gärna mer.

Kontakta någon av oss, eller skicka dina kontaktuppgifter med formuläret så hör vi av oss.

IoT_sigmalogganmindre

OLA MÖLLERSTRÖM

HÅRDVARA
ola.mollerstrom@sigmaconnectivity.se
0705 – 58 28 63

DAVID ÖSTERLINDH

MJUKVARA
david.osterlindh@sigma.se
0733 – 51 48 24





Ditt namn

Ditt företag

Ditt telefonnummer eller mailadress